איסוף שטרות – טיפים למתחילים

איסוף שטרות כסף מקובל ונפוץ מאוד בעולם.

בוניסטיקה” היא חקר ההיסטוריה, יצור והפצה של אמצעי תשלום מנייר של מדינות שכבר לא בשימוש ובמקביל, היא משקפת את הפוליטיקה והכלכלה של המדינות בתקופה המסוימת של זמן שבה השטרות היו בשימוש.

השטרות הראשונים היו כנראה בסין, אך עברו לשימוש “מסיבי” רק בסוף המאה ה-19. בגלל נדירות השטרות שיוצרו לפני מאה ה19, מחירם יקר מאוד ולכן כמות האספנים שיכולים להרשות לעצמם לאסוף שטרות עתיקים ונדירים קטן מאוד.

חומר הגלם העיקרי ביצור שטרות כסף הינו הנייר. מדובר בחומר רגיש שכל כתם, עיקול או קרע מורידים מערך השטר. לכן אספני שטרות קפדנים מאוד בבחירה של השטרות לרכישה עבור האוסף שלהם.

כיון שקיימים אין סוף סוגי שטרות בעולם , אזי ברור שלא ניתן לאסוף את כולם. לכן מומלץ לפני שמתחילים באיסוף השטרות לבחור את הקריטריונים והתחומים שלפיהם יבנה אוסף השטרות שלכם. בקביעת הקריטריונים מומלץ להתבסס על הזמן שתוכלו להקדיש לתחביב ובתקציב העומד לרשותכם להשקיע בו.

דוגמאות לקריטריונים ותחומים באיסוף שטרות:

  • איסוף שטרות לפי מדינות – הפופולרי ביותר בקרב האספנים.
  • איסוף לפי שטח גיאוגרפי מסויים (לדוגמא: לפי יבשות)
  • לפי תקופה מסויימת (לדוגמא: שטרות ממאה ה20)
  • לפי נושא (לדוגמא: בעלי חיים , פסלים , דמויות)
  • טעויות ביצור
  • מספרי יפים (לדוגמא: 2222222 או 0303770303)

רוב השטרות המודרניים אפשר לרכוש במחיר נמוך מאוד, כך שתחביב הזה מתאים לכל הגילאים. אבל – האם השקעה באיסוף שטרות הינה רווחית?

מכיוון שרוב השטרות עשויים מניר ונייר דורש תנאי אחסון מיוחדים. לכן – אם השטרות יאוחסנו בצורה לא נכונה, לא רק שערכם לא יעלה, הוא יכול אפילו לקטון עד 0. לכן – התנאי הבסיסי להשקעה “ריווחית” באיסוף שטרות הוא אחסונם בתנאים טובים. באופן כללי אפשר להגיד כי ערך השטרות נקבע בהתאם לביקוש. אם תנאי היצע וביקוש יהיו “מתאימים”, שווי השוק של השטרות רק יגדל.

להלן מספר טיפים של אתר “האספן” שיעזרו לכם להתחיל לאסוף שטרות:

  • בתחילת דרכם תאספו כל שטר שתוכלו להשיג, גם יהיה מקופל או קרוע. בחלוף הזמן תוכלו לשדרג כל שטר באוסף בשטרות במצב טוב יותר.
  • אל תמהרו להוציא סכומים גדולים מהתחלה ולרכוש שטרות יקרים ונדירים.
  • יש לבדוק היטב את השטרות המוצעים לכם לקניה, ובייחוד שטרות עם מספרים “מיוחדים” או עם טעויות ביצור כי הם די נדירים וערכם גבוה. לכן יש לבדוק אותם היטב שהם לא מזוייפים.
  • יש להיעזר בקטלוגים לבדיקת ערך של שטרות
  • יש לאחסן השטרות בתנאים טובים באלבומים ודפים מיוחדים כדי לשמור על מצבם.

בחנות “האספן” תוכלו למצוא מגוון שטרות מישראל והעולם במחירים מעולים!.   

Facebook
WhatsApp
Telegram
Email

קבוצות "האספן" בפייסבוק

האספן

האספן

אנחנו תמיד שמחים לכל עזרה בשידרוג תוכן האתר, במידה ואתם רוצים לתרום תוכן איכותי, מאמרים מעניינים או סתם לשאול שאלה, אתם מוזמנים ליצור קשר

4 thoughts on “איסוף שטרות – טיפים למתחילים

  1. איך לשמר שטר דולר דולר ישן משנת 1934

    1. שלום, ישנן כמה דרכים יעילות לשמר ולשמור על שטרות ישנים. אחת מהן היא באמצעות אלבום מיוחד שנועד לאחסן שטרות בצורה בטוחה שגם מאפשרת להסתכל על השטרות. אולם כדאי להיזהר מאוד ולחשוב טוב לפני שקונים אלבום, היות שחלק גדול מהאלבומים באינטרנט אם לא רובם עשויים מחומר בשם “Polyvinyl chloride” או בשמו המקוצר והמוכר יותר “PVC”. חומר זה הוא לא יציב מבחינה כימית והוא עלול להתפרק בשלב מסוים, מה שעלול חלילה לפגוע בשטרות באופן שיוריד מכל ערכם הכספי. אני ממליץ לך מניסיון להשתמש באלבומים ובדפי הניילון של החברה הגרמנית “Leuchtturm” או “Lighthouse” באנגלית. החברה ידועה במוצריה האיכותיים למטרות אספנות כגון איסוף מטבעות, שטרות ובולים.

      כמו כן, אפשר גם לקנות שרוולי ניילון שיגנו על השטרות. כפי שכתבתי למעלה, גם פה כדאי להיזהר משרוולים מPVC וכדומה.

      מקווה שזה עוזר, יום טוב.

  2. האם ניתן לשמור שטרות בשקיות וקום ?

    1. שלום בני, מומלץ לאחסן שטרות באלבומים בלבד בתוך עמודים ללא חומרים שיכולים לפגוע בשטרות. המלצה שלי – מוצרים של חברת lighthouse

כתיבת תגובה

קטגוריות אספנות

קטגוריות

מאמרים נוספים

הסרט הכחול

תיחקר וכתב: הדי אור “בחודש אוגוסט 1958 משרד הבריאות פרסם מודעה שהוא ממליץ לבקר במסעדה בעלת “הסרטהכחול” לכל מכרי ידידי וחברי.מבקש שתסירו את החיוך מפניכם

קרא עוד »

מוצרים נבחרים בחנות

מציג 1–4 מתוך 8 תוצאות

  1. פרסום תוכן שיווקי כרוך בתשלום
  2. אסור לצרף תמונות מהאינטרנט ללא זכויות יוצרים
  3. חובה לציין מקורות במידה ולקחתם חומר מאתרים אחרים
  4. אין לפרסם תכנים פורנוגרפים
  5. אין לפרסם ספאם

רוצים לתרום תוכן איכותי, לספר על אוספכם, לפרסם כתבה או מאמר בתחום האספנות?

אינדקס עסקים - חבילת הזהב

אינדקס עסקים - חבילת הכסף